IR30460 Litríocht Uladh

Academic Year 2022/2023

Díríonn an modúl seo ar thraidisiún teanga agus litríochta na Gaeilge i gCúige Uladh ó oirthear Aontrama go hiarthar Dhún na nGall. Déanfaidh an modúl comhthéacsú ar thraidisiún na Gaeilge i gcúige Uladh faoi thuiscintí ar stair agus ar chúlra litríocht na Gaeilge in Éirinn. Díreofar ar chaomhnú an traidisiúin, ar fhorbairt na gcanúintí, ar fhréamhacha, ar stair agus ar fhorbairt na litríochta.

Cuirfear tús leis an modúl le forbhreathnú ar stair na Gaeilge le measúnú comhaimseartha ar threochtaí teanga agus ar dhearcthaí agus ar pheirspictíochtaí teanga faoi dhá théama ar leith:

1. Traidisiún liteartha na Gaeilge in Oirthear Uladh
2. Traidisiún liteartha na Gaeilge i lár agus in Iarthar Uladh

Déanfar anailís ar leith ar thraidisiún scolárthacht na mban i gCúige Uladh agus cuirfear críoch leis an modúl le hanailís ar Ghaeilge Uladh i gcomhthéacs chlaontaÍ comhaimseartha teanga agus na bhféidearthachtaí d'Acht na Teanga i dTuaisceart Éireann. Déanfar anailís chríochnúil fosta ar atógáil Ghaeltacht Thír Chonaill agus ar shaibhreas na hoidhreachta i gcaint bheo na ndaoine, i gcultúr na litríochta agus i dtraidisiúin an phobail.


This module will focus on the Irish language and literary tradition in Ulster spanning the breadth and depth of the Ulster province from Belfast and Louth to Tyrone and Donegal. The module aims to contextualise the Irish language Ulster tradition in the literary history of Irish language in Ireland.
The module will begin with an overview on the history of the Irish language and a contemporary assessment of language trends, attitudes and perceptions developing into two main themes.
1. The Gaelic Literary tradition in East Ulster / Traidisiún liteartha na Gaeilge in Oirthear Uladh
2. The Gaelic Literary Tradition in Mid and West Ulster / Traidisiún liteartha na Gaeilge I lár agus in Iarthar Uladh
The module will review the role of women's Irish language scholarship in revival and preservation of the literary tradition and an analysis of the Irish language in Ulster in the context of current language trends for an Irish Language Act in Northern Ireland. The module will conclude with an examination of the current rebuilding of the Donegal Gaeltacht against the hinterland of the wealth of oral and language heritage which is still very evident in the living Gaeltacht speech, literary culture and traditions.

Show/hide contentOpenClose All

Curricular information is subject to change

Learning Outcomes:

Eolas ar thraidisiún agus ar stair na Gaeilge i gcúige Uladh, ar chaomhnú an traidisiúin, ar fhréamhacha, ar stair agus ar fhorbairt na litríochta, agus ar an athbheochan;
Eolas ar leith ar thraidisiún scolárthacht na mban i gCúige Uladh agus a ról in athbheochan agus i litríocht na Gaeilge;
A bheith ábalta measúnú criticiúil a dhéanamh ar shuíomh comhaimseartha Ghaeltacht Dhún na nGall i gcomhthéacs teanga agus eacnamaíochta;
A bheith ábalta anailís chriticiúil a scríobh agus measúnú a dhéanamh ar litríocht na Gaeilge i gcomhtheacs acadúil bunaithe ar staidéar an chúrsa ar sheánraí éagsúla scríbhneoireachta agus ar chaomhnú an traidisiúin;
A bheith ábalta comhthéacsú a dhéanamh agus scileanna léirmheastóireachta a fhorbairt ar éabhlóid agus ar chéimeanna fáis na Gaeilge in Uladh le céad caoga bliain anuas;
A bheith ábalta iniúchadh gearr a dhéanamh ar ról reatha na n-eagraíochtaí agus an phobail i sealbhú tanga agus i gcaomhnú cultúir i gcomhthéacs socheolaíoch agus domhanda;
A bheith ábalta cuntas acadúil ginearálta a scríobh ar thraidisiún amhránaíochta/ filíochta Uladh le fócas ar fhilí an ochtú haois déag;
A bheith ábalta léirmheas criticiúil a scríobh ag míniú ról na gcreideamh/ na n-inscní éagsúla i bhforbairt thraidisiún liteartha agus béil na Gaeilge le léargais ar leith ar thimpeallachtaí uirbeacha agus tuaithe.


A knowledge of the Irish language in the province of Ulster, dialects, roots, history and development, and revival;
A brief knowledge of Irish language women's scholarship and its role in the revival of Irish language and literature;
To be able to write a critical analysis and assess modern Irish language literature in an academic context based on the course content on the various genres spanning various writing and literary traditions;
To be able to contextualise and understand the developments of Irish language and literature in Ulster over the last 150 years and its current role in language acquisition and cultural preservation in a societal and global context;
To write a general academic account of Ulster song/poetry tradition with focus on 18th century poets;
To write a critical review explaining the role of all creeds/ genders in the development of the Ulster Irish language and literary tradition with specific insights on rural and urban environments.

Indicative Module Content:

*Cuspóir agus Forbhreathnú samplach an mhodúil

Díríonn an modúl seo ar thraidisiún teanga agus litríochta na Gaeilge i gCúige Uladh ó oirthear Aontrama go hiarthar Dhún na nGall. Déanfaidh an modúl comhthéacsú ar thraidisiún na Gaeilge i gcúige Uladh faoi thuiscintí ar stair agus ar chúlra litríocht na Gaeilge in Éirinn.
Cuirfear tús leis an modúl le forbhreathnú ar stair na Gaeilge le measúnú comhaimseartha ar threochtaí teanga agus ar dhearcthaí agus ar pheirspictíochtaí teanga faoi dhá théama ar leith:

1. Traidisiún liteartha na Gaeilge in Oirthear Uladh
2. Traidisiún liteartha na Gaeilge i lár agus in Iarthar Uladh

Cuirfear críoch leis an modúl le hanailís ar Ghaeilge Uladh i gcomhthéacs chlaontaí comhaimseartha teanga agus na bhféidearthachtaí d'Acht na Teanga i dTuaisceart Éireann. Déanfar anailís chríochnúil fosta ar atógáil Ghaeltacht Thír Chonaill agus ar shaibhreas oidhreacht na scéalaíochta béil agus na litríochta atá beo i gcónaí i gcaint bheo na ndaoine, i dtraidisiún na litríochta agus i gcultúr an phobail.

CUR CHUIGE TEAGAISC
a. Cad a fhoghlaimeoidh mé?

1. Stair na Gaeilge ó oileán Reachlainn go hOirialla agus Óméith, agus ar aghaidh go Ros Guill, Toraigh agus na hOileáin Árann, Gaoth Dobhair/ Rann na Feirste.

2. Scagadh ar fhilí an ochtú céad déag, Peadar Ó Doirnín, Séamas Dall Mac Cuarta, Art Mac Cumhaigh agus ar thraidisiún na hamhránaíochta in Oirialla (Pádraigín Ní Uallacháin, A Hidden Ulster, 2003).
3. Scríbhneoireacht na mban agus a dtionchar ar Thraidisiún Liteartha na nGael (Charlotte Brooke, Alice Milligan; Mná na nGlinntí Aontrama - Margaret Dobbs, Róise Ní Ógáin, Margaret Hutton).

3. Traidisiún liteartha na Gaeilge i lár agus in Iarthar Uladh
Stair na litríochta Gaeilge in Iarthar Uladh le céad caoga bliain anuas i gcomhthéács scríbhneoireacht na Gaeltachta agus sheánraí liteartha na Gaeilge le fócas ar leith ar úrscéal comhamseartha na Gaeilge (Titley/ Mac Congáil)

Forbhreathnú ar scríbhneoireacht iomráiteach ag leibhéal náisiúnta agus domhanda
*Enrí Ua Muirgheasa agus na paimfléidí grinn
*Clann Uí Nualláin (Brian agus Ciarán Ó Nualláin)

*Traidisiún na Gaeltachta: staidéar ginearálta ar shaothar Chlann Mhic Ghrianna agus an t-úrscéal Gaeltachta
*Caisleáin Óir (1928) ‘Máire’
*An Druma Mór (1969) Seosamh Mac Grianna
*Mo Bhealach féin 1940 [1965] Mac Grianna


*An t-úrscéal iar-nua-aoiseach
Cuaifeach mo Lon Dubh buí Séamas Mac Annaidh (1983)


4. An Ghaeilge Bheo: Scríbhneoirí comhaimseartha agus tograí teanga

5. Naisc idirnáisiúnta agus taighde comhaimseartha ar ghaeltacht Thír Chonaill.
Dörflinger, Torsten (2019), Beatha Teanga í a labhairt. Eine Studie zur Vitalität des Irischen in der Gaeltacht Donegal sim Spannungsfeld zwischen Language Shift und Sprachlicher Zukunftssicherung (Johannes Gutenberg-Universität Mainz)
Oideas Gael agus comhthéacs leathan idirnáisiúnta - foinsí ar líne agus eagraíochta domhanda (Beo.ie)

*Seans go mbeidh na téacsaí a ndéanfar staidéar orthu difriúil ó bhliain go bliain ach míneoidh an léachtóir a bhfuil le déanamh ag tús an chúrsa agus cuirfear na mic léinn ar an eolas ar na téacsaí a mbeidh staidéar á dhéanamh orthu don bhliain áirithe sin.

Student Effort Hours: 
Student Effort Type Hours
Lectures

12

Specified Learning Activities

12

Autonomous Student Learning

76

Total

100

Approaches to Teaching and Learning:
2 léacht x 1 uair an chloig in aghaidh na seachtaine

Grúpobair/ Fócas ar thaighde agus ar fhoinsí scannánaíochta mar aon le foinsí léitheoireachta

Beidh ar mhic léinn píosa léitheoireachta a ullmhú do gach dara léacht agus déanfar plé ar ábhar an phíosa mar aon le léacht fhoirmiúil. Bunófar an dá aiste ar ábhar na bpíosaí léitheoireachta seo.


 
Requirements, Exclusions and Recommendations
Learning Requirements:

Léamh agus Scríobh na Gaeilge

Learning Recommendations:


Module Requisites and Incompatibles
Not applicable to this module.
 
Assessment Strategy  
Description Timing Open Book Exam Component Scale Must Pass Component % of Final Grade
Essay: 2,500 focal aiste ar theanga agus ar thraidisiún litríochta in Uladh Thoir (Sprioc Seachtain 8)
Week 8 n/a Standard conversion grade scale 40% No

50

Essay: 2,500 focal aiste ar theanga agus ar thraidisiún litríochta in Uladh Thiar agus i nGaeltacht Thír Chonaill Coursework (End of Trimester) n/a Standard conversion grade scale 40% No

50


Carry forward of passed components
Yes
 
Resit In Terminal Exam
Summer No
Please see Student Jargon Buster for more information about remediation types and timing. 
Feedback Strategy/Strategies

• Group/class feedback, post-assessment

How will my Feedback be Delivered?

Initially this will entail an overall feedback on essay structures and content. The feedback will also be given in a general overall review of the general standard. Corrected material will be returned to students and students can meet with the Module coordinator individually to receive individual feedback if they wish.

Dréachtshampla de liosta léitheoireachta

De Brún, Fionntán (2019), Léachtaí Cholm Cille XLIX. Ón nGruagach Gréagach go Myles na gCopaleen. Saol agus Saothar Mhuintir Nualláin.
De Brún, Fionntán (2016), ‘Roibeard Mac Ádhaimh, Aodh Mac Domhnaill agus an Réimse Poiblí’, Saothrú na Gaeilge Scríofa i Suíomh Uirbeacha na hÉireann 1700-1850, Éigse: A Journal of Irish Studies. Foilseacháin 2/Publications 2 (96-113).
De Brún, Fionntán & Mac Mathúna, Séamus (2012), Teanga agus Litríocht na Gaeilge i gCúige Uladh sa Naoú hAois déag. Éigse Loch Lao 1.
De Brún, Fionntán (2002), Seosamh Mac Grianna: An Mhéin Rúin, 2002.
Fitzgerald, Garrett (2003), ‘Irish-Speaking in the Pre-Famine period. A Study based on the 1911 census data for people born before 1851 and still alive in 1911’, Proceedings of the Royal Irish Academy: Archaeology, Culture, History, Literature Vol. 103C, No. 5, 191-283.
Kelleher, Margaret & O’Leary, Philip (2006 [online 2008]), The Cambridge History of Irish Literature.
Mac Congáil, Nollaig (1995), ‘Stair Litríocht Ghaeilge Dhún na nGall le céad bliain anuas’, Donegal History and Society, 697-712.
Mac Congáil, Nollaig (1983), Scríbhneoirí Thír Chonaill.
Ní Mhunghaile, Lesa (2012), ‘Tionchar Reliques of Irish Poetry (1789) le Charlotte Brooke ar oidhreacht liteartha na Gaeilge sa Naoú hAois déag’, Teanga agus Litríocht na Gaeilge i gCúige Uladh sa Naoú hAois déag. Éigse Loch Lao 1, 87-106.
Ó Catháin, Séamas (2013), ‘Greann and Bear it!’, An Greann sa Ghaeilge. Éigse Cholm Cille, 74-98.
Ó Laoire, Lillis (1995), ‘An Ceol Dúchais i dTír Chonaill’ Donegal History and Society, 743-758.
O’Leary, Philip (1994), The Prose Literature of the Gaelic Revival 1881-1921. Ideology and Innovation.
Titley, Alan (1991), An tÚrscéal sa Ghaeilge.
Uí Chollatáin, Regina (2012), ‘Trasnú Teorainneacha agus Náisiún in Iriseoireacht na Gaeilge sa Naoú hAois déag’, Teanga agus Litríocht na Gaeilge i gCúige Uladh sa Naoú hAois déag. Éigse Loch Lao 1, 107-133.
Uí Chollatáin, Regina (2011), ‘Óige agus Aois an dearthár eile: Ciarán Ó Nualláin, iriseoir agus scríbhneoir Gaeilge'’, Comhar 71 (12):14-21.
Watson, Seosamh (2013), ‘Aoir agus Eros: Doirnín na rabhán agus na siollaí grinn’, An Greann sa Ghaeilge. Éigse Cholm Cille, 53-73.